De mensen achter Hospice Zwolle
Hospice Zwolle draait bijna volledig op de inzet van ruim honderdtien vrijwilligers! Zij zetten zich onafgebroken in voor onze gasten en worden daarbij ondersteund door twee (betaalde) coördinatoren. Samen zorgen zij ervoor dat het huis dag en nacht open is en dat gasten en hun naasten zich welkom voelen.
Wat meer op afstand, maar daardoor niet minder betrokken, zijn de vrijwilligers die actief zijn als bestuurslid, in het comité van aanbeveling, in de commissie zorg en de PR & communicatie.
Coördinatoren
De dagelijkse verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen in Hospice Zwolle ligt in handen van twee coördinatoren – Joke Boerma en haar collega Karin Westerhof.
Coördinator-ondersteuners
Hospicezorg gaat 24 uur per dag door. Het huis is altijd bemenst met vrijwilligers of (’s nachts) met professionals uit de thuiszorg. De coördinatoren kunnen vanzelfsprekend niet 24 uur per dag fysiek aanwezig zijn, bereikbaar zijn ze wel. Om wel altijd een coördinator beschikbaar te hebben, worden Joke en Karin ondersteund door vier coördinator-ondersteuners:
- Annelies Hardam
- Corrie Witte
- Shirley Koggel
- Joke Hoekstra
Het bestuur van Stichting Hospice Zwolle
Het bestuur van Stichting Hospice Zwolle is eindverantwoordelijk voor Hospice Zwolle. Het draagt zorg voor de identiteit, het uitvoeren van de doelstelling en voor de continuïteit van Hospice Zwolle, zoals vastgelegd in de statuten van Stichting Hospice Zwolle. Het bestuur is daarmee verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het (meerjaren)beleid en ziet toe op de uitvoering ervan. Dit behelst de kwaliteit van het verblijf van de gasten, het vrijwilligersbeleid, de verbinding met de professionele zorg en de ketenpartners, de bedrijfsvoering – waaronder financiën, PR, communicatie, facilitaire-, huisvestings- en vastgoedzaken. Het bestuur vervult de rol van werkgever voor de beide coördinatoren en fungeert voor hen als klankbord en adviseur.
Het bestuur van Hospice Zwolle werkt vanzelfsprekend volgens de principes van goed bestuur en ziet toe op naleving van wet- en regelgeving.
De bestuursleden zetten zich onbezoldigd in voor de instandhouding en doorontwikkeling van Hospice Zwolle. Zij zijn via een selectieprocedure aangesteld en vullen elkaar aan qua deskundigheid.
Stichting Hospice Zwolle is een particulier initiatief en is – naast de subsidies die zij ontvangt en/of bijdragen die zij via fondsen verwerft – voor haar voortbestaan afhankelijk van giften en donaties. Deels komen die spontaan binnen vanuit bedrijven en organisaties die ons een warm hart toe dragen en van particulieren die zich betrokken voelen.
Ieder jaar brengt het bestuur van een jaarverslag met financiële verantwoording uit. Klik hier om het jaarverslag van 2024 te lezen.
Comité van aanbeveling
‘Toen ik werd gevraagd om lid te worden van het comité van aanbeveling heb ik daarin van harte toegestemd. In Zwolle vormt een hospice een waardevolle aanvulling op het andere aanbod. Een extra keuzemogelijkheid ook, want het zelfstandige en kleinschalige hospice wordt voor het grootste deel gedragen door goed opgeleide vrijwilligers. Daarbij merk ik dat het breed draagvlak heeft onder de bevolking. Dat het hospice ook open staat voor jongeren in de laatste fase van het leven is daarbij nog eens extra bijzonder.’
Henk Jan Meijer, oud-burgemeester van Zwolle, lid van de Eerste Kamer der Staten Generaal
Het comité van aanbeveling bestaat verder uit:
Mw. A.J.M. Groot, huisarts, SCEN-arts, consulent palliatieve zorg
Mw. F.J.S. Netters, internist-oncoloog, consulent palliatieve zorg
Dhr. J. Vonhof, ondernemer, voorzitter MKB Nederland, lid Sociaal-Economische Raad
Dhr. W.J.G.M. Waanders, oud d.g.a. van Waanders uitgevers, drukkers en boekverkopers
Mw. M.L. van Wijhe, CEO Koninklijke Van Wijhe Verf bv
Het ontstaan van Hospice Zwolle
Ons bijna-thuis-huis is ontstaan uit een particulier initiatief van een kleine groep Zwollenaren. Het heeft tien jaar geduurd voordat we in januari 2016 de deuren konden openen. De grootste uitdaging, naast financiering, was namelijk het vinden van een geschikte locatie. Dankzij de hulp van velen hebben we een prachtig bijna-thuis-huis met vijf gastenkamers kunnen realiseren. We zijn inmiddels een niet weg te denken voorziening in Zwolle.
Hospice Zwolle door de jaren heen met het oog op toekomstbestendigheid
- Jan 2016: eerste gasten
- 2017: eerste oriëntatie op de bestemming van de voorliggende kavel van het hospice, vanwege geïnteresseerde partijen om de kavel te kopen, overleg gemeente Zwolle
- 2018: een meerjarenplan met oog voor het toekomstbestendig maken van het hospice, accent op kwaliteit, programma voor vrijwilligers, samenwerking met de professionele zorg en volgen van ontwikkelingen in de hospice zorg zowel in de regio als landelijk
- 2019-2021: Oriëntatie om vraag naar hospiceplekken in de regio, programma van eisen voor toekomstbestendig maken van het hospice met uitwerking in concreet plan van architect
- Oktober 2022: koop van het huidige pand en de voorliggende kavel
- 2023: het overgaan tot één Stichting waarbij de Stichting Vrienden van Hospice Zwolle ophield te bestaan en het Bestuur van Stichting/Hospice Zwolle de activiteiten overnam
- 2024: uitwerken van plannen qua installatie en bouw en start funding met een charity diner op 5 oktober in het Academiehuis. Nieuwe huisstijl.
- 2025 investeringsbegroting en begroting bouw inclusief installaties door externe partij aangepast aan huidige marktprijzen, bijgestelde meerjaren begroting en programma voor te houden activiteiten, funding en financiering. Club van 100 wordt Vrienden van Stichting Hospice Zwolle. Nieuwe website.
- Juli 2025: aanvraag bouwvergunning
- 2026: voornemen start bouw, mits voldoende geld bijeen is.
Documenten ter verantwoording
Hieronder treft u de informatieve documenten ter inzage en verantwoording van onze ANBI-status.